2023 BRAND EDITION

Empathy Value Index Rapport 2023

Empathie als sleutel tot verbinding

Als de afgelopen jaren iets duidelijk hebben gemaakt, is dat de wereld behoefte heeft aan verbinding. En daar kunnen organisaties een positieve bijdrage aan leveren. Meer dan ooit moeten merken tijd stoppen in het beter doorgronden, begrijpen en aanvoelen van hun doelgroepen. Meer empathisch handelen én communiceren. Onze tweede Empathy Value Index bevestigt dat empathie onmisbaar blijft voor merken. Op een oprechte en concrete manier, waar consumenten écht mee geholpen zijn.

Minder praten, meer actie.

De belangrijkste inzichten van 2023

1. Concrete support belangrijker dan aspirationeel communiceren.
Nederlandse consumenten hechten in economisch uitdagende tijden meer waarde aan merken die eerlijk zijn, geen beloftes doen die ze niet kunnen waarmaken en concrete support bieden. Voorgaande jaren scoorden persoonlijke groei en maatschappelijke toegevoegde waarde hoger.

2. Nederlanders vinden merken in 2023 minder empathisch dan voorheen.
Gemiddeld scoren merken aanzienlijk lager op merkempathie in 2023 dan in 2022. Over de gehele breedte en in alle sectoren leveren merken in op de positieve perceptie van de Nederlandse consument.

3. Bol.com is het meest empathische merk van Nederland.
Met een stijging van tien plaatsen voert bol.com de Nederlandse lijst van meest empathische merken aan. Het Nederlandse merk is niet meer weg te denken uit de Nederlandse retail sector en verslaat met gemak grote internationale spelers als Zalando en Amazon.

Download het EVI rapport

Werk data-driven aan merkempathie.

OVER DE EMPATHY VALUE INDEX

De Empathy Value Index-studie (EVI) is de allereerste evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt en op basis daarvan bruikbare inzichten geeft. De EVI-studie, uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau InSites Consulting, toont vier pijlers aan die een rol spelen bij het tot stand brengen van merkempathie. Wat vinden Nederlanders belangrijk als het gaat om merkempathie? En hoe kunnen merken hier aan bouwen?

Download het Empathy Value Index rapport
  MEAN IT
Een succesvol empathisch merk is eerlijk, authentiek en vertelt echte verhalen.
     
  GET IT
Succesvolle empathische merken zijn oprecht geïnteresseerd in de interesses, motieven en uitdagingen van hun stakeholders.
     
  FEEL IT
Een empathisch merk biedt (emotionele) support wanneer dat nodig is.
     
  DO IT
Een echt empathisch merk bewijst dat het (maatschappelijke) toegevoegde waarde heeft.

Let’s connect.

Hoe empathisch is jouw merk?

Wil je meer weten over wat Nederlandse consumenten belangrijk vinden in merkempathie of hoe jouw merk presteert op de Empathy Value Index? Neem dan contact op met onze Strategy Lead Bob Bruinenberg.

Als 360° communicatiebureau plaatsen wij empathie in het hart van onze strategische en creatieve aanpak. We nemen de tijd om jou, jouw markt en jouw doelgroep te leren kennen. Zo komen we te weten wat mensen inspireert, opwindt en naar jouw merk brengt. De campagnes die wij maken zijn ontworpen om merken en mensen te verbinden. For real.

Sector special

Vergroot Merkempathie in automotive

Uit het Empathy Value Index rapport dit jaar blijkt dat automerken een gebrek hebben aan merkempathie. Gedreven door dit inzicht zijn we in onze verschillende onderzoekstools gedoken, op zoek naar kansen om merkempathie binnen de sector te vergroten. We ontdekten een onbenut potentieel voor automerken om de waargenomen emotionele en actiegerichte aspecten van de empathie van hun merk te vergroten, vooral bij ouders.

Ontdek de automotive insights

Sector special

Maak bewust online shoppen toegankelijker

Nederlandse vrouwen vinden dat e-commerce merken niet goed bezig zijn met alle sociaal-maatschappelijke pijlers van merkempathie. Uit onze Empathy Value Index blijkt dat jonge vrouwen (GenZ) willen dat e-commerce merken het voor hen makkelijker maken om duurzamer online te winkelen. Er ligt hier een enorme kans voor e-commerce merken om hun merkempathie te verbeteren door in te spelen op de bovengemiddelde tech-vaardigheid van deze jonge vrouwen.

Klik hier voor meer informatie