Als de afgelopen jaren iets duidelijk hebben gemaakt, is dat de wereld behoefte heeft aan verbinding. En daar kunnen organisaties een positieve bijdrage aan leveren. Meer dan ooit moeten merken tijd stoppen in het beter doorgronden, begrijpen en aanvoelen van hun doelgroepen. Meer empathisch handelen én communiceren. Onze tweede Empathy Value Index bevestigt dat empathie onmisbaar blijft voor merken. Op een oprechte en concrete manier, waar consumenten écht mee geholpen zijn.
1. Concrete support belangrijker dan aspirationeel communiceren.
Nederlandse consumenten hechten in economisch uitdagende tijden meer waarde aan merken die eerlijk zijn, geen beloftes doen die ze niet kunnen waarmaken en concrete support bieden. Voorgaande jaren scoorden persoonlijke groei en maatschappelijke toegevoegde waarde hoger.
2. Nederlanders vinden merken in 2023 minder empathisch dan voorheen.
Gemiddeld scoren merken aanzienlijk lager op merkempathie in 2023 dan in 2022. Over de gehele breedte en in alle sectoren leveren merken in op de positieve perceptie van de Nederlandse consument.
3. Bol.com is het meest empathische merk van Nederland.
Met een stijging van tien plaatsen voert bol.com de Nederlandse lijst van meest empathische merken aan. Het Nederlandse merk is niet meer weg te denken uit de Nederlandse retail sector en verslaat met gemak grote internationale spelers als Zalando en Amazon.
De Empathy Value Index-studie (EVI) is de allereerste evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt en op basis daarvan bruikbare inzichten geeft. De EVI-studie, uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau InSites Consulting, toont vier pijlers aan die een rol spelen bij het tot stand brengen van merkempathie. Wat vinden Nederlanders belangrijk als het gaat om merkempathie? En hoe kunnen merken hier aan bouwen?
Download het Empathy Value Index rapport![]() |
MEAN IT Een succesvol empathisch merk is eerlijk, authentiek en vertelt echte verhalen. |
|
![]() |
GET IT Succesvolle empathische merken zijn oprecht geïnteresseerd in de interesses, motieven en uitdagingen van hun stakeholders. |
|
![]() |
FEEL IT Een empathisch merk biedt (emotionele) support wanneer dat nodig is. |
|
![]() |
DO IT Een echt empathisch merk bewijst dat het (maatschappelijke) toegevoegde waarde heeft. |
Wil je meer weten over wat Nederlandse consumenten belangrijk vinden in merkempathie of hoe jouw merk presteert op de Empathy Value Index? Neem dan contact op met onze Strategy Lead Bob Bruinenberg.
Als 360° communicatiebureau plaatsen wij empathie in het hart van onze strategische en creatieve aanpak. We nemen de tijd om jou, jouw markt en jouw doelgroep te leren kennen. Zo komen we te weten wat mensen inspireert, opwindt en naar jouw merk brengt. De campagnes die wij maken zijn ontworpen om merken en mensen te verbinden. For real.