Als de afgelopen jaren iets duidelijk hebben gemaakt, is dat de wereld behoefte heeft aan verbinding. En daar kunnen merken een positieve rol in spelen. Nooit eerder verwachten consumenten zo veel van merken als ze nu doen. Daarom is het juist nu zo belangrijk dat merken zich empathisch opstellen tegenover klanten, stakeholders en maatschappij. Met welke uitdagingen kampen zij? Hoe voelen zij zich? Wat vinden zij belangrijk? Een empathisch merk weet dit én voelt het. Deze empathische merken hebben de mogelijkheid om een positieve impact op de maatschappij te maken én klanten aan zich te binden.
Onze Empathy Value Index-studie (EVI), uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau InSites Consulting, toont vier pijlers aan die een rol spelen bij het tot stand brengen van merkempathie. Wat vinden Nederlanders belangrijk als het gaat om merkempathie? En hoe kunnen merken hier aan bouwen? Daarnaast laat het onderzoek zien dat wanneer mensen een merk als empathisch ervaren, de kans veel groter is dat ze dit merk overwegen, kopen en loyaal blijven. Empathie werkt dus echt!
De EVI is de allereerste evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt en op basis daarvan bruikbare inzichten geeft. In het rapport delen we enkele van de meest interessante inzichten uit ons onderzoek, zowel in het algemeen als voor Nederland in het bijzonder.
Download het Empathy Value Index rapportBen je als merk wie je zegt dat je bent? Ben je eerlijk? Kom je beloftes na? En ben je authentiek? Een succesvol empathisch merk laat echte mensen zien en vertelt echte verhalen. Het durft zich kwetsbaar op te stellen en belooft niks wat het niet kan waarmaken. Authenticiteit is de eerste stap naar geloofwaardigheid in communicatie. Het is de basisvoorwaarde in elke empathische relatie.
Begrijp je als merk je doelgroep? Succesvolle empathische merken doen uitgebreid onderzoek en reiken hun publiek de hand om te begrijpen hoe zij een verschil kunnen maken. Ze luisteren naar hun stakeholders en zijn oprecht geïnteresseerd in hun motieven, interesses en verwachtingen. Dit is de sleutel tot het volgende niveau van merkempathie.
Heb je een emotionele band met je publiek? Begrijp je hoe je medewerkers en klanten zich écht voelen en toon je er begrip voor? Je merk moet een echte verbinding hebben met de wereld waarin je doelgroep leeft. Emotionele empathie betekent het verschil tussen communicatie die zinvol is en communicatie die een echt verschil maakt.
Werk je actief aan verbinding en een betere wereld? Voeg je daad bij woord? Sterke uitspraken betekenen niets als je er niet naar handelt... Bewijs dat je (maatschappelijke) toegevoegde waarde en biedt je stakeholders een echte beleving. Het gaat hier om storydoing, meer nog dan om storytelling. Dit is empathie in actie.
Meer dan 5.600 consumenten rangschikten 200 toonaangevende merken in Nederland, België en Frankrijk op basis van 18 stellingen, en hielpen ons op deze manier de pijlers te bepalen die aan de basis liggen van merkempathie en het opbouwen van duurzame relaties. In dit rapport onthullen we welke specifieke merken en sectoren het meest empathisch zijn en waarom.
Wil je ook weten over hoe jouw merk presteert op de EVI? Op zichzelf of vergeleken met de concurrentie? Neem dan contact met ons op. We hebben een reeks workshops ontwikkeld die de publieke perceptie van jouw merk blootleggen. Zo kunnen we samen een strategisch pad uitstippelen om jouw merkempathie te vergroten en je marketingdoelstellingen te behalen via experience driven communicatie.
Neem contact op