Trends

Welke trends worden hot in 2016?

2016EvenementEvent StrategieLive communicatieSocial MediatechnologieTrendsvirtual reality

2016 staat al bijna voor de deur, maar wat gaat dit jaar ons brengen? Vele trendwatchers hebben hun brein hier al op losgelaten en de volgende trends zullen een rol gaan spelen in de Experience en Event Marketing branche!

Audiovisueel

De audiovisuele branche verandert snel met nieuwe producten. Mede omdat de techniek van veel producten en toepassingen betaalbaarder wordt. Dit wordt waarschijnlijk hot in 2016:

Blacktrax: Een systeem waarmee bewegingen van dansers, acteurs, presentatoren en zangers live tot op de millimeter gevolgd kunnen worden. Deze bewegingen kan je vervolgens koppelen aan licht, geluid, mediaservers en camera’s voor een ware visuele experience.

– Holograms: We kennen ze al en ze worden al vaker ingezet maar door een aantal technologische ontwikkelingen, zijn holografische projecties betaalbaarder dan ooit. Holograms worden steeds krachtiger op evenementen. Het stelt je in staat om de grote baas of een beroemdheid op je evenement te brengen.

– Visuele content: Alles draait om visuele content, posters worden vervangen door videos, infographics, digitale congresposters en ga zo maar door. Zo maakt Snapchat met Our Story het mogelijk live foto’s en video’s van de bezoekers van grote evenementen te verzamelen en te delen. Periscoop, gekocht door Twitter, biedt gelijksoortige diensten aan. Met 10 miljoen geregistreerde mensen in slechts 4 maanden, zal Periscope een krachtig middel zijn om rekening mee te houden voor evenementen. Ontdek de wereld door de ogen van een ander is waar het in 2016 om zal draaien.

Virtual reality (VR): De dagen van het tekenen van een idee op een servetje zijn verbannen. Klanten verwachten nu volledige 3D experiences van een voorgesteld idee zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen of het de investering waard is. 3D-modellen van stands, decors en evenementen zullen vervangen worden door virtuele 3D walkthroughs.

– Tweede scherm: Tweede scherm technologie verwijst naar het gebruik van een mobiel apparaat voor een hogere interactie. De content van een presentatie zoals dia’s, een poll, video, notities en sociale media links, kunnen naar elk apparaat gestuurd worden. Dit zorgt ervoor dat het publiek een grotere interactie met de spreker heeft en ze hun aandacht beter bij de presentatie kan houden.

Sprekers

– Cocreatie en crowdshaping: Concepten gericht op mede-regie en cocreatie met de bezoekers wordt dé uitdaging van 2016. Het publiek zal meer interactie met de spreker krijgen over de content en spreektijd wat een hoge mate van flexibiliteit van de sprekers vraagt.

Entertainment

– Multi inzetbare artiesten: Er wordt steeds meer van artiesten verwacht. Naast het optreden moeten ze breder inzetbaar zijn als bijvoorbeeld dagvoorzitter of presentator.

Decoratie

– Oplaadmeubelen: We ontkomen er niet meer aan, de smartphone en tablets zijn een onderdeel van ons leven en dus van onze events. Meubelverhuurders spelen hier handig op in met ‘oplaadmeubelen’.

Gadgets

– Wearables (smart watches, smart armbanden, smart naamkaartjes en smart beacons): Deze worden steeds vaker gebruik op beurzen en evenementen. Organisatoren kunnen hiermee persoonlijker met de bezoekers communiceren en ze een betere ervaring bieden.

– Drones: Drones zorgen ervoor dat je visueel grote plekken kunt vastleggen. Verwacht wordt dat ze in de toekomst in staat zijn om evenementen automatisch vast te leggen.

Focus voor eventbureaus in 2016

– Event app: Het gebruik van een event app kan een goudmijn aan informatie opleveren aan de hand van de likes, dislikes, interesse en het gedrag van de bezoekers van je evenement. De verzamelde live data kan gebruikt worden om de toekomstige evenementen te verbeteren. Ook zorgt het ervoor dat je op maat gemaakte marketing content op basis van de individuele behoeftes van de bezoekers kan leveren. DoubleDutch is een goed voorbeeld van een event app. QuickMobile introduceerde onlangs de eerste mobiele event app met Apple Watch integratie.

– Is het event shareable? Ook in 2016 valt het gebruik van social media niet meer weg te denken en wordt het steeds belangrijker een extern publiek te betrekken bij je evenement door gebruik te maken van online kanalen. De focus moet dus liggen op het creatief en uniek maken van je evenement zodat de bezoekers je event wíllen delen met een extern publiek.

– Strategisch adviseur: De opdrachtgevers met een marketing- of communicatievraagstuk willen en verwachten in 2016 om de tafel te zitten met strategische eventbureaus die meedenken over een geschikte strategie.

Ondanks het toegenomen gebruik van virtuele meetings, zullen live evenementen key blijven. Virtuele meetings zijn uitermate geschikt voor het uitwisselen van snelle informatie. Maar onze concentratieboog wordt steeds korter door de vele afleidingen van nu. De concentratieboog bij een webinar op de computer is meestal maar dertig tot vijfenveertig minuten. Bij evenementen daarentegen zorgt de omgeving ervoor dat mensen minder snel afgeleid raken.

Zolang de bezoekers geïnformeerd, vermaakt en gevoed worden, kunnen organisatoren ze dagen lang betrokken houden bij de content. De mogelijkheden voor netwerken, brainstormen en het opbouwen van relaties zijn meestal veel groter bij face-to-face evenementen dan op online basis.

Met dank aan: Event Branche, Corbinball en EVENT