Inspiratie

TED als inspiratiebron

DigitalEvenementexperience marketingLive communicatietechnologieTED

TED is de laatste jaren ongelooflijk populair geworden. Vele TED talks zijn al meer dan twee miljoen keer bekeken door mensen over de hele wereld. Wat maakt deze evenementen nou zo bijzonder en wat is TED eigenlijk?

TED
TED is een non-profit concept dat ervoor zorgt dat goede ideeën zich verspreiden en verspreid kunnen worden in flitsende korte presentaties (18 minuten of korter). TED begon in 1984 als een conferentie waar de onderwerpen Technologie, Entertainment en Design samenkwamen. Vandaag de dag hebben de TED talks betrekking op bijna alle onderwerpen, van marketing tot wetenschap en mondiale vraagstukken.

TED gelooft dat ideeën de kracht zijn voor het veranderen van houdingen, het leven en uiteindelijk de wereld. Daarom worden alle presentatie en kennis gratis gedeeld op YouTube en hun website.

TEDx
TEDx evenementen worden onafhankelijk georganiseerd en helpen ideeën te verspreiden in verschillende gemeenschappen in de wereld. Het verschil tussen TED en TEDx is dat TED een globale aanpak en sprekers heeft en TEDx zich voornamelijk richt op lokale mensen met hun ideeën. Meer dan 130 landen en 1200 steden in de wereld hebben TEDx evenementen georganiseerd.

Wat het zo bijzonder maakt
De presentaties van TED en TEDx laten je achter met een intellectuele adrenaline kick, hetzelfde gevoel dat je krijgt nadat je een belangrijke prestatie geleverd hebt. De evenementen zijn zo interessant omdat de organisatoren interessant zijn. Ze doen het niet voor het geld, maar om een verschil te maken, ze doen het uit passie. Zij selecteren boeiende thema’s, inspirerende sprekers en het juiste publiek dat zich betrokken voelt bij de thema’s en dit gevoel ook zal overdragen aan anderen zegt Jack Abbott, de organisator van TEDxSanDiego. Voordat een TED event plaatsvindt, worden mensen uitgedaagd zelf mee te denken over het thema en over de onderwerpen van de presentaties om zo een bijdrage te leveren aan de content van het evenement. Ook tijdens en na het evenement zijn er vele opties om zowel met
het publiek als met de sprekers in contact te komen, dit maakt het heel interactief. Daarnaast biedt TED een podium voor mensen die opmerkelijke dingen doen of grote ideeën hebben die anders nooit erkend zouden worden.

Storytelling
De sprekers van TED hebben allemaal een inspirerend verhaal te vertellen. Om hun verhaal ook inspirerend en professioneel over de bühne te krijgen, worden ze door de organisatoren getraind tot echte TED sprekers. Opvallend is dat de meeste sprekers in het begin van hun presentatie iets kwetsbaars over zich zelf vertellen, op deze gebeurtenis(sen) hebben ze hun verhaal gebaseerd. Verder houden ze hun verhaal simpel en duidelijk. Dit doen zij niet met slides vol met informatie, maar met afbeeldingen, video’s en een aantal woorden die de sfeer van het verhaal uitdrukken. Andrew Stanton vertelt de sleutel tot een geweldig verhaal in zijn TED talk.

Benieuwd geworden naar de inspirerende TED talks? Bekijk hier de 7 meest inspirerende TED talks die elke eventmanager gezien moet hebben!