Trends

Promoot je evenement voor de #Millennials

EvenementEvent StrategieMillennialsSocial MediaTEDxAmsterdam

Steeds meer organisatoren van evenementen maken gebruik van social media om ervoor te zorgen dat het publiek betrokken raakt bij hun evenement. Zo kunnen bezoekers uitgenodigd worden om vragen te stellen, aanbevelingen te doen aan de sprekers, mee te denken over de content van die dag of een conversatie of discussie te starten met andere deelnemers.

Video promotie
De Millennials, ook wel Generatie Y genoemd, zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Innovatie en technologie is door deze generatie de norm geworden binnen de evenementen branche. Volgens de IDG Global Mobile Survey, bekijken 89% van de Millennials video’s op hun mobiele telefoon. Ze verbruiken de meeste video content van elke andere generatie. Dit biedt grote kansen voor de marketing van je evenement: promo video’s, een kijkje achter de schermen, interviews en livestreams. Al deze elementen werden uitstekend toegepast bij TEDxAmsterdam 2015. De bezoekers en het externe publiek die het evenement volgde via de livestream, werden via alle kanalen opgeroepen deel te nemen aan het evenement met Q&A. Content over je evenement uploaden vanaf de eerste dag van je evenement kan je
een piek in de kaartverkoop opleveren voor de volgende dag(en).

Ik ben geïnteresseerd
Zorg dat er genoeg mogelijkheden voor je bezoekers zijn om te delen dat ze bij jouw evenement aanwezig zijn. Het verhoogd de betrokkenheid bij je evenement en zorgt ervoor dat er over je evenement gesproken wordt. Veel mensen zullen de beslissing nemen om naar je evenement te komen op basis van de interesse van hun collega’s of vrienden.

Twitter erop los
Zorg ervoor dat alle middelen om je evenement te promoten vooraf vast staan. Zorg dat de hashtags een prominente plek innemen zodat je mensen stimuleert deze al vroeg te gebruiken als ze over je event praten. Zodra de line-up van je sprekers bekend is, kan je de sprekers op de event app of website introduceren met hun Twitter account erbij. Dit zorgt ervoor dat je publiek je sprekers leert kennen, maar ook dat je sprekers je publiek leert kennen zodat er een grotere interactie op je event zal zijn.

Na je event
De social media kanalen van je evenement gaan nog verder nadat je evenement is afgelopen. Dan is het tijd om de kanalen te gebruiken om het succes van het evenement te delen en het volgende event te promoten. Een goed voorbeeld is het filmpje van TEDxAmsterdam 2015, gecreëerd en gepromoot door de bezoekers van dit evenement. Met hulpmiddelen zoals Storify kan je alles wat er over jouw evenement op social media gepost wordt, vinden, verzamelen en delen. SlideShare kan gebruikt worden om de gegeven presentaties te delen en dit heeft een grote SEO waarde. Je kan Slideshare ook gebruiken om een geheel nieuw publiek te bereiken buiten je eigen website om.

Het creëren van een ‘buzz’ op social media zal er zeker voor zorgen dat sommige mensen trots waren bij je evenement aanwezig te zijn geweest of hopen dat ze bij je evenement aanwezig waren geweest. Jouw social media gebruik kan ervoor zorgen dat de mensen die er niet bij waren, kaarten kopen voor de volgende editie. Ook tools zoals livestreams kunnen ervoor zorgen dat een extern publiek zich betrokken voelt bij je evenement. Be social prepared!

Met dank aan: Event Industry News