KenniseventKlantevent

Michiel Vos: wat Nederland kan leren van Amerikaanse campagnes

campagneinspiratiekennisnetwerk

Op 23 mei sprak Amerika correspondent Michiel Vos tijdens het inspiratie evenement van The Oval Office op het Marineterrein in Amsterdam. Hij gaf zijn visie op het huidige Amerikaanse (politieke) landschap. Hoe dat is veranderd. Hoe er campagne wordt gevoerd. En wat dat betekent voor mensen en merken die in Amerika wonen en werken.

Michiel Vos tijdens maakt scherpe statements tijdens het inspiratie evenement

De inzichten van Vos

Dat Amerika is veranderd in de afgelopen 2 jaar onder het bewind van, zoals Vos hem noemt, ‘de roodharige man’ is niemand ontgaan. Echter, populistisch campagne voeren is niet enkel van Amerika het is een nieuwe trend, een andere toon, een nieuw politiek geluid dat hier is om te blijven. In Amerika en Europa. Trump is geen eendagsvlieg, maar vertegenwoordigt een groot deel van Amerika dat zich lange tijd niet gehoord en gezien voelde. Trump maakt politiek voor iedereen, niet enkel voor de elite, en heeft een heel nieuwe groep kiezers op de been gekregen en betrokken. Hij heeft ingespeeld op een diep sentiment dat velen anderen hebben laten liggen. Vos vatte dit samen onder de kop ‘America can’t handle the truth’.

Deze veranderingen raakt niet alleen inwoners, maar ook Amerikaanse merken die zich genoodzaakt voelen zich politiek uit te spreken, zoals Apple en Nike. Merken die er in principe voor iedereen zijn, van democraat tot republikein, laten hun eigen geluid horen en mengen zich daarmee actief in de politieke arena. Zoals Vos aangaf: ‘everything is politics’.

Nike spreekt zicht maatschappelijk uit met hun commercial

“America = selling”

Trump laat zich niet leiden door zwaarlijvige beleidsstukken, feiten en cijfers, maar spreekt (en Twittert) vanuit de onderbuik. Het is juist dit dat een groot publiek aanspreekt, het is entertainment (Hollywood had het niet beter kunnen produceren). Hij spreekt een taal die door iedereen begrepen wordt of je het nou leuk vindt of niet, en bindt daardoor makkelijk een groot deel van Amerika aan zich. Hij, ‘de onroerend goed makelaar met het rode haar’, ‘verkoopt’ zijn politieke standpunten en dat wordt gretig afgenomen. Dat politiek voor iedereen moet zijn is, volgens Vos, de grote winst voor Amerika met Trump als president. Meer dan ooit wordt iedereen weer betrokken, zoals Reagan dat ooit ook deed. Ook democraten doen nu een appèl op de emotie en spelen in op sentimenten in verschillende uitersten van de samenleving. Een politieke revolutie. Nooit tevoren is er zoveel politiek talent opgestaan met diverse culturele achtergronden.

En dan is er de schoonmoeder van Vos, de negenenzeventig jarige Nancy Pelosi. De eerste vrouwelijk voorzitter van het Huis van Afgevaardigden en Trump’s grootste opponent. Tevens is zij de voorzitter van de Democratische Partij. Alhoewel Pelosi al eerder de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden was, rijst haar ster nu pas echt. Net als in een goed cabaretstuk vullen de twee machthebbers elkaar aan als ‘aangever’ en ‘afmaker’ en deze rollen wisselen ze dan ook regelmatig af. In de avond na het evenement was er een tweede grote ‘tissy fit’, de eerste was uiteraard de ‘fuck-you-clap van Pelosi’. Ditmaal gaf Pelosi aan dat zij bidt voor de president en riep Trump’s familie en medewerkers op een interventie te organiseren. Hij gaf haar vervolgens de bijnaam ‘Crazy Nancy’. Vos noemt dit: ‘politics is all about casting’. Bekijk hier het fragment van 23 mei op CNN, waar Trump en Pelosi opnieuw elkaar in de haren vliegen.

De &%!-clap waarmee Pelosi een onuitwisbare indruk maakte tijdens de State of the Union

“Just do it!”

Als laatste inzicht gaf Vos een persoonlijke les mee aan het publiek. Wat hij als Nederlander heeft geleerd in Amerika is om risico te durven nemen, ondernemend te zijn, meer lef te tonen, je nek uit te steken. Niet polderen, geen ellenlange plannen schrijven, maar ‘just do it’. Dan weet je snel genoeg of iets wel of niet succesvol is. En is het dat niet, ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar ga snel door met je volgende plan of idee. Learning by doing. Dream big.

Inspiratie in de zon

Na de inspirerende presentatie en Q&A met Michiel Vos organiseerde The Oval Office een netwerkborrel aan het water op het Marineterrein. Hier werd op deze zonnige donderdagmiddag veel kennis en ervaring gedeeld tussen de aanwezige marketing communicatie professionals en gaf de presentatie van Vos voldoende gespreksstof. Hieronder een kort fotoverslag.

Nog meer Vos…

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Michiel Vos of wil je meer van hem weten? Ivo Niehe maakte recent een portret van hem en zijn familie in zijn TV Show. Je kan dit hier bekijken, het deel met Vos begint op 11.40 minuut.