InspiratieKennisTrendsVerandering

De sweet spot raken bij evenementen, waar zit die dan?

evenementenEvent CanvasEvent DesignEvent managementEvent Strategiegolden questionskennisROIwhy how what

“People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it”

 

Ho! Stop! Wacht!
De gemiddelde agenda van een communicatieprofessional zit vol. Je werkt aan verschillende projecten binnen een beperkte tijd, je moet flexibel omgaan met je werkverdeling en voor je het weet is je dag om! En als dan op de valreep nét nog een nieuwe opdracht bij je binnenkomt voor een event (met uiteraard een strakke deadline), kom je meteen in actie! De tijdsdruk zorgt vaak voor te summier of haastig gedrag. Er wordt onvoldoende gekeken naar de doelen, doelgroep(en) en het creatieve proces omdat de korte aanlooptijd je bijna dwingt om direct te gaan produceren. Toch zijn er een paar handige tips om sneller tot het juiste resultaat te komen.

Er zijn altijd meerdere vragen
Je wint tijd in je (totale) productie door vooraf te investeren in de vraag achter de vraag. Vaak zien we dat er gedurende de conceptontwikkeling en productie meerdere (sub)doelen naar voren komen die van belang zijn waardoor het oorspronkelijke concept aangepast moet worden. Maar hoe achterhaal je die doelen tijdig en zo specifiek mogelijk? Je wilt tenslotte vertraging en miscommunicatie voorkomen. Tip: ga op zoek naar de sweet spot!

De sweet spot!? Pardon…?!
De sweet spot is een effectieve methode die makkelijk toepasbaar is bij contentmarketing. Joe Pulizzi omschrijft de ‘sweet spot’ als overlapping van het gebied waar belangen van verschillende partijen samenkomen. Wij noemen dit het creëren van relevante ervaringen. Deze kan op verschillende manieren worden opgezet, afhankelijk van de verschillende betrokken partijen (zie onderstaande voorbeelden).

 

Het creëren van onderscheid en relevantie
Het in kaart brengen van de verschillende belangen helpt. Waar zitten de verschillen en waar zit de gemeenschappelijkheid? Wat is echt belangrijk? Je creëert onderscheid én relevantie voor de doelgroep wanneer er gemeenschappelijke waarden zijn en iedereen zich herkent in communicatie voor, tijdens en na een evenement.

De ‘golden circle’ van Simon Sinek (why, how, what) is een goede manier om erachter te komen wat een bepaalde groep stakeholders écht drijft. Ga vooral uit van de “WHY”. Niet kijkend naar de commerciële doeleinden, maar naar de drijfveren van een organisatie. De droom en de passie waarmee het bedrijf is opgericht of waarmee de doelgroep naar je event komt. Waar relevantie is, is waar de magie zit.

3 golden questions
Als aanvulling op de ‘golden circle’ werkt The Oval Office nog met een andere methode om relevante ervaringen te ontwikkelen; de 3 ‘golden questions’.

  1. Wat wil je dat je doelgroep (anders) denkt of doet tijdens of na het evenement?
  2. Waarom denken of doen zij dat nu nog niet?
    • Wat vinden ze echt belangrijk?
    • Waar hebben ze behoefte aan?
    • Wat hebben ze daarvoor nodig?
  3. Wat moet er voor, tijdens of na het evenement gebeuren om deze barrières te doorbreken en dit doel te bereiken?

Hit and strike!
Pas je deze twee methoden toe, dan vind je de sweet spot. Check of het doel dat eerder is gesteld nog klopt of dat je deze bij moet stellen. Op deze manier ondervang je dat er gedurende het proces tijd verspild wordt door te werken met de focus op een ‘verkeerd’ doel.

 

U vraagt, wij vragen door.
The Oval Office heeft ervaring met klanten met projecten met hoge tijdsdruk waardoor wij getraind zijn om de waarde van evenementen te vergroten door in korte tijd de goede vragen te stellen. Door het inzichtelijk maken van de verschillende belangen en goed timemanagement zorgen wij ook in een kort tijdsbestek voor een efficiënt proces met een eindresultaat dat aansluit op de doelen van het evenement.