Trends

Creativiteit is key

CreativiteitEvenementOnderzoekROISeth Godin

Een onderscheidende factor van een event is creativiteit, het zorgt ervoor dat mensen je evenement of merk onthouden en erover zullen berichten. Creativiteit is niet alleen het hebben van originele ideeën, maar ook het vermogen om deze ideeën om te zetten naar iets concreets.

Zien, horen, ruiken, proeven, aanraken
Meer dan 300 onderzochte eventmanagers geloven dat evenementen die een beroep doen op zintuiglijke prikkelingen zorgen voor memorabele en creatieve ervaringen. Dit bleek uit het onderzoek van London & Partners en CWT Meetings & Events. Tracy Halliwell MBE van London & Partners zegt hierop: “Het is duidelijk dat de event industrie meer kan doen om het creëren van zintuiglijke ervaringen zich eigen te maken, om zo een onvergetelijke beleving aan de bezoekers te geven. Juist in de wereld van nu die vol zit met afleidingen, moeten de evenementen zich niet meer vasthouden aan de standaarden, creativiteit is wat de insteek moet zijn. Door het produceren van gebeurtenissen die het zicht, geluid, geur, smaak en aanraking prikkelen, zal de boodschap voor de s
takeholder van het evenement onvergetelijker en impactvoller worden.”
.

Innovatief creatief
Het onderzoek van London & Partners wijst verder aan dat meer dan de helft (53%) van de eventmanagers het gevoel hebben onder druk te staan om innovatieve evenementen te leveren. Budget beperkingen en tijdsdruk zijn de grootste hobbels in de weg om tot creativiteit te komen. “Creativiteit en innovatie wordt steeds belangrijker. Klanten vragen naar evenement activaties die hen onderscheidt van hun concurrenten en die hun bezoekers blijvende herinneringen meegeeft. De ervaring zelf is nu wat het evenement drijft, maar slechts door het combineren van baanbrekende ideeën en concrete oplossingen kunnen we echt verrassend zijn” zegt Tracy Halliwell.

Out of the box denken
Door de bezoekers en gasten op een creatieve manier online (via social media) bij je evenement te betrekken, kan je de levensduur van je evenement verlengen en kunnen mensen het waard vinden om in twee dagen, twee maanden of zelfs twee jaar nog over je evenement te praten. Van de uitnodiging tot het einde – creativiteit is noodzakelijk om de hoogste ROI uit je evenement te halen. Alle plekken van het evenement, van de bar tot de gang, zijn kansen om de bezoekers een unieke beleving te geven die ze offline en online willen delen. Denk out of the box. Deze aanpak zal niet altijd succesvol zijn, leer daarom van je fouten maar laat dit er niet voor zorgen dat je het risico de volgende keer niet meer neemt. Zoals Seth Godin zegt: “Om de aandacht te krijgen van de consumenten van nu, zijn
slechte of bizarre ideeën succesvoller dan hele goede en perfect uitgevoerde ideeën”
.

Concluderend kost creatief denken, brainstormen en het ontwikkelen van een innovatief evenement meer tijd en moeite dan het kiezen voor een veilig getest evenement concept. Standaard ideeën en modellen zijn dan misschien het effectiefste als het gaat om de kosten, maar in termen van bereik en een optimale ROI, is creativiteit key.

Met dank aan: London & Partners