GedragsveranderingKennisNieuwsTrends

COVID-19: NEDERLANDSE EN BELGISCHE BEDRIJVEN COMMUNICEREN MEER EN MISSEN DE KRACHT VAN ‘LIVE’

 

 

 

 

 

 

Een groot deel van de communicatieprofessionals (80%) ervaart tijdens de COVID-19 periode als een groot gemis dat ze niet langer live (via events en brand activation) kunnen communiceren met medewerkers en klanten. Bijna 9 van de 10 bedrijven (87%) zegt tijdens de COVID-19 crisis meer te communiceren met medewerkers en 6 van de 10 (60%) is ook meer met klanten gaan communiceren. Dit blijkt uit een onderzoek waarbij PUB en The Oval Office 75 Nederlandse en Belgische marketeers en communicatieprofessionals gepeild hebben naar de impact van de COVID-19 crisis op hun interne en externe communicatie mix. 

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

  • 87% communiceert tijdens de COVID-19 crisis meer met medewerkers, 60% meer met klanten.
  • De 5 kanalen waarin communicatieprofessionals na de crisis meer willen in gaan investeren voor hun externe communicatie zijn: social media advertising (66%), content marketing (58%), online advertising (54%), PR (50%) en live events (46%).
  • Naar de toekomst toe, willen bedrijven voor hun interne communicatie meer (blijven) inzetten op videoconferencing (60%), webinars (50%), interne sociale media (50%). 1 op de 3 (28%) wil meer gaan inzetten op live events.
  • Voor meer dan 6 op de 10 marketeers (66%) denkt er pas vanaf september/oktober 2020 in “normale modus” te kunnen communiceren, 16% verwacht dat dit pas in januari 2021 zal zijn

De impact op de interne communicatiemix: videocalls zijn blijvers
Elk merk, bedrijf en organisatie is door de COVID-19 crisis genoodzaakt zijn interne en externe communicatie opnieuw te bekijken en waar nodig aan te passen. Op het gebied van interne communicatie is de impact ongetwijfeld het grootst geweest. Bijna 9 van de 10 bedrijven (87%) zegt tijdens de crisis meer te communiceren met medewerkers. De top 5 van kanalen die werden ingezet zijn: videocalls en videoconferences (77%), interne social media (66%), email (54%), intranet (53%) en webinars (51%). 

“Dat organisaties meer zullen blijven inzetten op videocalls en -conferences begrijpen we. De inzet van deze technologie gebruikten we al regelmatig voor de COVID-19 periode om tijdens live events een groter publiek te bereiken (zelfs wereldwijd) en content langdurig beschikbaar te houden. Het is aan ons als creatief bureau de huidige technologische middelen ook echt op een aantrekkelijke manier in te zetten. Dit zorgt voor nog meer engagement en die expertise is ons toevertrouwd”, zegt Bart van Wanrooij, managing director van The Oval Office. “Dat zien we namelijk om ons heen nog wel eens mis gaan. Wij blijven daarom met onze opdrachtgevers in gesprek en denken mee vanuit hun doelstelling en komen vervolgens met de meest creatieve en effectieve oplossingen die passen en kunnen in deze tijd.”

De impact op de externe communicatiemix: traditionele media krijgt klappen
Zes van de tien marketeers verklaren dat ze tijdens de lockdown periode meer met klanten hebben gecommuniceerd. Dit deden ze voornamelijk door meer te investeren in content marketing (56%), social media advertising (46%), online advertising (41%) en PR (39%). De traditionele above media moesten het deels vergelden: 45% van de respondenten verklaart hun investeringen in print te hebben verminderd, bijna 1 op de 3 (28%) heeft zijn radio en TV-investeringen teruggeschroefd, 34% deed dit met Out-of-Home. 

Gezien het verbod op evenementen, verklaart bijna 2 op de 3 (63%) van de communicatieprofessionals hun investeringen voor live te hebben verminderd of geschrapt. Een aantal onder hen schakelden over op videoconferencing.

De kracht van live bewezen: mensen missen ‘live experiences’
Sinds begin maart zijn zowel publieksevenementen als bedrijfsevenementen (congressen, klantenevents, vakbeurzen, teambuildings, all employee meetings, etc) en brand activations verboden. Dit wordt door communicatieprofessionals als een groot gemis ervaren. Dit geldt zowel voor communicatie naar medewerkers (voor 76% van de respondenten) als voor communicatie naar klanten (87%). Meer dan 4 van de 10 (43%) onder hen verklaart na de crisis meer te willen investeren in live communicatie.

Dat marketeers de mogelijkheid om live communicatie in te zetten missen, is niet verwonderlijk. 27% onder hen benoemt als belangrijkste element van live events, het rechtstreeks in contact komen en de menselijke interactie met klanten (27%). Volgens 22% is het versterken van klant engagement het voornaamste element van live, 12% beschouwt live events daarnaast als erg belangrijk voor netwerken en leadership platform.

Wouter Boits, CEO The Oval Office: “Dat merken en bedrijven in de kracht van live blijven geloven en via creatieve merkbelevingen willen communiceren naar hun medewerkers en klanten verwondert ons niet. Als toonaangevend live+communicatiebureau is The Oval Office al langer overtuigd dat een combinatie van creatieve communicatie en verbindende live belevingen tot meer merk engagement leidt. En als COVID-19 al voor één positief punt heeft gezorgd, dan is het wel dat we aan niemand meer hoeven uitleggen wat het belang van ‘live experiences’ is in ieders leven!”

Over het onderzoek
Het online onderzoek werd tijdens de maand april 2020 uitgevoerd door The Oval Office en PUB bij 75 marketing- en communicatieverantwoordelijken van private en overheidsbedrijven. 

Wilt u meer weten over dit onderzoek of het volledige rapport ontvangen stuur dan uw verzoek naar: info@theovaloffice.nl